۰۶ بهمن ۱۳۸۷

جعفر جان ، امسال سال الهه نیست




"الهه سرور"


جعفر جان عطایی گفته بود که نسل نو هزاره متفاوت است و پر از استعداد و سرشار از امید ، اما در چهارمین سال برنامه "ستاره افغان" ، پر بیننده ترین برنامه تلویزیون خصوصی "طلوع" در قسمت "الهه هزاره" دیدیم که "واقعیت" آنچنانی که چعفر جان عطایی تیوریسن و سلطان نقد های عمیق و مدیر وبلاک پر خواننده فرزند آهن میگوید،نیست.
کسی را ندیدیم که هزاره باشد و از سروده های با احساس الهه هزاره احساس هزاره بودن کند،صدای الهه هیچ هزاره و انسان مدنی عدالت خواه و متمدن شکل را به هیجان نیاورد.همه الهه را دیدیم که خوب میسراید اما به خود نبالیدیم و به عنوان یک سیاسر هزاره و محصل ، آواز خوان آفرینش نگفتیم و رای ندادیم تا در میان هفت انسان نر دیگر که شاید حد اقل بهتر از وی نمیسراییدند ، کمی بیشتر مقاومت کند و به خلاقیت و استعداد یک زن ایمان بیاورد و به این وطنک علاقمند شود.


سیاسری از نسل نو هزاره بنام الهه سرور- دختری بیست ساله که آوازش در اولین شنود خبر از تولد یک ستاره می داد با قد بلند، چهره ی زیبای هزارگی و اعتماد به نفس نمایان به آوازش برجستگی خاص می داد و این همه از او تصویری پرجذبه می ساخت در جایگاه هشتم متوقف شد و نتوانست حد اقل مثل ستاره های مرد و مرد سالار جامعه ما برای این رقابت که سخت قومی شده است ، بایستد.


سال اول "شکیب همدرد" هزاره ی بود که به مقام اولی رسید ، سال دوم "عالم هنر دوست" پنجمین قرعه را بنام هزاره ها ثبت کرد و سال گذشته "حمید سخی زاده" در جایگاه دوم را برای هزاره ها اشغال نمود اما بر عکس امسال که برنامه موفق و جوان پسند تلویزیون طلوع کاندید یک جایزه بین المللی نیز شده است و شاید بیشتر مردم دنیا نیز به تماشای آن بنشینند، الهه سرور اولین دختر موفق ، با استعداد و دانشمند موسیقی و نخستین دختر هزاره که توانسته بود ، نظر داوران خیلی های دیگر ار جلب کند، در جایگاه هشتم بطور عجیب و باور نکردنی ای متوقف کرد و برایش با ناباوری و بطور دردناکی گوشزد کرد که جایگاه تاریخی و اجتماعی او یکرنگ و بسیط دیروز است و نوگرایی و سنت شکنی تار و پود این جامعه ی هزاره دستمال های علم رنگارنگ پسران فاضل درهم تنیده است و خانم ها و مردان این قوم گوسفندی هنوز از جبران صندوق نذورات پروژه پسران فاضل فارغ نشده و کمر راست نکرده اند که حد اقل هفته پنج افغانی خرج کنند و برای این دختر هزاره از طریق تلفن های همراه شان رای دهند.شاید قیمتش هزار بار کمتر از گوسفندان و گاو ها و پول هایی بود که به جیب پسران فاضل ریخته اند و همین اکنون میریزند.


بلی جعفر جان !
اما امسال من مثل سه سال گذشته در دفتر نتوانستم ژست آزاد اندیشی زنان هزاره و مردان هزاره ها را به رخ دیگران و انتحاریون بکشم. میخندیدند که ما امسال نتوانستیم یک دختر هزاره را که تا همان مقام هشتم نیز با توانایی خودش آمده بود ، حمایت کنیم.


خودش در عقب ستیژ با گریه میگفت که آیا این دختر ( دختر فارغ مکتب موسیقی ) نمیتواند حد اقل یک کمی یا یک ذره ای خوبتر از لیمه سحر برنده مقام سوم سال سوم ستاره افغان از که فقط خودش میدانست چه میخواند ، بخواند.


این سکوت جامعه افغانی پس از طالبان را که یک تعداد نکتایی پوشش ژست های دموکراتیک و آزاد اندیشی میکردند ، نتوانستم درک کنم. نتوانستم بفهمم که الهه سرور هزاره چه چیزی کمتر از لیمه سحر پشتون داشت که افغانستانی ها برایش رای ندادند؟ اگر این دختر خوب نمیخواند ، پس معیار انتخاب و رای به لیمه سحر چه بود که تا سرحد سومین مقام اسبش را پیش تاخت و مغرور به کندهار بازگشت و فخر فروخت ولی الهه گریان و نا امید به جامعه هزاره ظاهرا دموکراتیکتر خودش برگشت تا دستمالی به علم پسران فاضل ببندد تا شاید از ثواب آن مقام خوبتر هشتمین ستاره افغان نصیبش گردد.


الهه جان تنها صداست که میماند. دل به مقام برنامه های تلویزیون طلوع مبند. این جامعه باید به دستان و صدای گرم جذاب شما تغییر کند . ما باید از اوبامای سیاه بیاموزیم و تغییر کنیم و به آن ایمان داشته باشیم.زیرا ما میتوانیم .


شب است داد بزن بانو ، سکوت سرد سترون چیست؟
صدا صداست که میماند ، دلیل حنجره بستن چیست ؟
چند مطلب جالب دیگر در این باره :

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

چرا تنهاکروخیلها تقدیر می شوند. این مطلبرا در سمنگان بخوانید!

ناشناس گفت...

خیلی خوش شدم که حد اقل از استعداد یک دختر سخن گفته شد و در ضمن از اشتباه مان که الهه را به عنوان یک دختر است حمایت نکردیم. با امید درک بیشتر از توانمندی زنان و دختران.

ناشناس گفت...

الهه با دو تبعیض مواجه بود 1 هزاره بود و 2 زن. هزاره ها بخاطر زن بودنش رای ندادند و دیگران به خاطر هزاره بودنش - وای به حال کسی که هم هزاره است و هم زن در این مملکت بدبخت که باید نر باشی اگر ... باشی هم خیر. یکی از دوستان میگفت که غیرتم نمیتابد تا یک دختر هزاره روی ستیژ اواز بخواند و خیلی خوشحال بود که الهه از مقابل چشمانش کنار زده شده است اما بیخبر از اینکه هنوز اغاز فلم است و ختم فلمهای استحماری فاضلی ها و غیره...

ناشناس گفت...

یونس جان!

خوب نوشتی. مردم ما غرق خرافات است، خرافاتی که لایه در لایه همانند علم بچه فاضل با دستان خودمان پیچیده شده ایم و شاید چیزی فراتر از زمان ما را از آن نجات دهد.

آی؛ زن آواز بخواند! در جامعه هزاره... این کفر است. استغفرالله!!!!؟؟؟؟ برو علم بچه فاضل را زیارت کن، شاید توبه ات قبول شود!!!

الهه! شاید ما لیاقت استعدادی مثل تو را نداریم. اما تو، بخوان؛ و ثابت کن که "تو هستی"....

ناشناس گفت...

شاید اشتباه از خود الهه باشد . شما که تمام واقعیتها را نمی دانید!!!!

ناشناس گفت...

با سلام ،
من هم تعجب کردم که چه طور الاهه رای نیاورد. به گمان من او خیلی برجسته بود( بود نه ، هست). به هر حال ، این مقام دادن ها اهمیت جامعه شناختی دارند ، اما نباید برای خود الاهه ذره یی دلسردی ایجاد کنند.

ناشناس گفت...

آقای نظری، نوشته ای مشابه نوشته ای تان دارم تشریف بیاورید.

ناشناس گفت...

الهه الهه می شود
اگر با کمی دیسیبلین پیش می رفت. درست است که صدای الهه از لمه سهر پیش بود ولی یک چیز آن پیش نبود و آن هم سنگین و با متین بودنش. در جامعه مرد سالاری کمی زود بود. تنها این نکته را رعایت می کرد الهه پیش می رفت.

ناشناس گفت...

دوست عزیز سلام
با اجازه من هم نظرم را مینویسم.
ببینید ما و شما همه الهه سرور را بردیگران ترجیح میدهیم. علت چیست؟ اول بخاطری که زن است و دوم بخاطری که هزاره و یا برعکس. در هردو حالت، ما هفت نفر دیگر را نادیده میگیریم. ببینید این جوانانی را که پابپای الهه تا این مرحله خود را رسانده اند. هر یک از ایشان با فارسی لهجه های افغانستان و همچنان بعضی از ایشان به پشتو میتوانند آهنگ اجرا کنند. من خودم سخت علاقمند آهنگ های ایرانی یا به فارسی لهجه ایرانی استم، اما بعد از شنیدن چند پارچه آهنگ یک زمانی میرسد که دیگر دلم را میگیرد. دلیل دیگری که مردم به الهه رای کافی ندادند، خراب خواندن آهنگ ها بود. الهه شاید به شما قشنگ خوانده باشد، اما برای من آهنگ هایش قیل و قالی بود که از یک استاد ایرانی، یک سبک خاص را آموخته بود و هر آهنگی که میخواست بخواند، به همان سبک خاص استادش اجرا میکرد. شما میتواند کدام یک از هنرمندان سرشناس ایرانی را معرفی نمایید، که با آرمونیه و طبله آهنگ بخواند یا خوانده بتواند؟ این نتوانست ریشه در سبک، اجرای درشت و لهجه ای کلمات و دوری از مکتب موفق هندی در آسیا است. این هفت پسر، هرگز به یکباره به میدان نیامده اند. اینها هم استادانی داشته اند و در غیرآن به سامان آلات موسیقی شرقی بلد اند و در ادای آهنگ به آرامش نه به آن اشکالی که الهه میخواند، موفق اند. درینجا غلطی در خواندن (الف)(هـ) (ی) و (ع) مستثنی است که آوازخوانان جوان تقریبن همه غلط میخوانند.
مردم رای دادند و الهه را نپذیرفتند. مردم چشم دارد، گوش دارد و میتواند خوب را از بد جدا کند. با این وصف، زمانی که یک برنامه ریزی دقیق شود، قسمت زیادی مردم به یک نفر رای میدهد. مثل دور گذشته که به لیمه سحر رای دادند و تا سومی همراهی اش کرددند. اما گاهی هم مردم کسانی را مانند شکیب همدرد با صداقت تا آخرین روز همراهی میکنند.
یک مثال دیگر بیاورم. آیا شما نظر فرهاد دریا را در مورد تک تک این جوانان غرض آلود میپندارید؟ اگر میگویید که بلی با هزاره خصومت دارد، آیا او آنقدر نامرد خواهد بود که با یک دختر دشمنی کند، فقط بخاطری که هزاره است؟ اگر چنین نیست، پس بیاد بیاورید گفته های فرهاد دریا را همانروز روی ستیژ خطاب به الهه جان. فرهاد دریا دیگران را در قسمت اجرای کلمات، در مورد صدا، در مورد جاندار خواندن یا آرام خواندن رهنمایی هایی کرد و نظریاتی داد. ولی وقتی نوبت به الهه سرور رسید، فرهاد دریا نگفت که آهنگ را غلط یا خراب اجرا کردی، اما نیز نگفت که خوب اجرا کردی. حق اینست که الهه خیلی خراب و بدتر از دست کم چهار نفر دیگر خواند. طبعا که نباید فرهاد بگوید که خراب خواندی، بلکه بهتر است هیچ نگوید. اما او چه گفت؟ او گفت که: در راهی که قدم گذاشته ای، در چنین شرایط و زمانه بسیار از خود شجاعت به خرچ داده ای، من و همهء جمع هنرمندان همه از تو استقبال و پشتیبانی میکنیم.
ببینید عزیز، این فقط یک تشویق است. تعریف نیست. به نظر فرهاد دریا، الهه سرور خیلی بد خواند. همان بود که نخواست بیشتر ازین بگوید.
همچنان، همینکه مردم هزاره در کابل و اطراف، کسانی که توانایی رای دادن و اس م اس کردن را دارند، نخواستندکه به یک آدمی رای بدهند، حال دختر یا پسر فرقی نمیکند، که اینه همه غلط بخواند و انتره را فراموش کند و شخ شخ بخواند. مردم کسی دیگری را میخواهند نه این الهه را. امید است آزرده نساخته باشم اما من قلبا ناراحت شدم، زمانی که منصور نظری حذف گردید. ایکاش همان روز الهه حذف شده بود. ایکاش مصطفی صوفی یا یکی دیگری حذف شده بود. اما منصور نظری بهترین آواز را درمیان این گروه داشت.

ناشناس گفت...

سلام استاد عزیز
چه حال دارید؟
ممنون از اینکه از ما احوال گرفتید و مارابا نظرات نیک تان مورد لطف قرار دادیید. نظرات تان راپذیرفتم. و وبسایت تان را هم لینک کردم.

مطالب زیبا و پر محتوا نشر میکنید, میخوانم و می آموزم و لذت میبرم.

باز هم از ما خبر بگیرید.

شاد و موفق باشید.

ناشناس گفت...

Salam entezaar aziz
Jaleb naweshta buded, Lezat burdam, qalamat hamesha tawana basha
ws
Bilal Nawrozie