۲۴ شهریور ۱۳۸۸

امروزی ها

دیش آنتنم خراب شده بود و بالاخره دیشب موفق شدم ترمیمش کنم. اولین شبکه که توانستم عیار کنم ، تلویزیون فارسی بی بی سی بود که بیشتر گیرندگان آن را افغانستانی ها ، ایرانی ها و تاجیکیستانی ها تشکیل میدهد.دو جوان افغانی و ایرانی ، زیگنال های برنامه ، موسیقی و نام آن جالب بود. سینما، جشن تجلیل از حشرات و مهمتر آن موضوع هویت محتوای اساسی این برنامه را تشکیل میداد.

حشرات وموسیقی را حد اقل توانستم هضم کنم و به تحلیل بنشینم اما عنوان برنامه و مقوله ای هویت (Identity) کمی برایم مشکل مینماید.

طاهر جوان افغانی سعی میکرد با نشان دادن چهره های اشخاص و طرز لباس پوشیدن آنان از میان حد اقل 15 قوم ساکن افغانستان بیشتر به هزاره ، تاجیک ، پشتون و ازبیک بپردازد و نشان دهد که نسل امروز و مردم چه برداشتی از واژه که هنوز برای من به عنوان یک جوانک امروزی افغانستانی کمی نا مفهوم است ، دارند. او به مردم بازار و دانشجویان و دو استاد دانشگاه مراجعه کرده بود تا مفهوم آن را به بینندگان برساند.

معلوم نیست هدف از انتخاب نام امروزی چیست؟ من 27 سال سن دارم و نمیدانم امروزی هستم یا دیروزی؟ اگر معیار امروزی بودن دانش روز باشد که بحمد الله معذور دارید. چون نه سطح زندگی و نه مکاتب ودانشگاه های ما درسطحی اند که بتوان با امروزی بودن دنیای بیرون از افغانستان مقایسه کرد اما دیروز چه ؟

دیروز ما هم مثل امروز ما چندان ویژگی جالبی ندارد. من هزاره حد اقل سال هاست درد استبداد ، ظلم ، فقر ، محرومیت تاریخی را تجربه میکنم و حد اقل خود را جز مجموعه بنام ملت یا ( Nation ) احساس نمیکنم. چندان مشترکات خاصی باهم نداریم. شاید این فرضیه در مورد سه قوم مطرح تر دیگر و باقی دیگر نیز صدق میکند. امروزی های پشتون نیز در لجنی بنام طالب گیر مانده است و تاجیک ها و ازبیک ها هم مشکلات خاص خود شان را دارند.

پس امروزی های افغانستان یک جوانک های چون من و تو آیا بین دیروز و امروز معلق نیستیم؟ آیا ما هویت مشترک مان را بر چه اساسی بنا نهاده ایم ؟ چرا ما امروز درگیر تعریف هویت های خود در دایره های کوچک قومی به قول بی بی سی هستیم؟ آیا اصولا اول هویت اقوام ساکن در افغانستان بصورت دقیق ، علمی و عادلانه آنچنانکه هستند وبوده اند ، تعریف گردند و سپس برای ملت شدن این همه اقوام به یک مفهوم بزرگتری بنام افغانستان دست یابیم.

معلوم نیست انگلیسی های بی بی سی که سال هاست در قضایای افغانستان دخیل اند ، چه خوابی برای امروزی های افغانستان در سر دارند ؟ آنچه را میتوان ازگذشته ها دریافت اینست که گذشته های ما و دخالت های انگلیس چندان سابقه خوبی نیست ولی حد اقل میتوان برای نیل به یک هویت مشترک در دایره بنام افغانستان این اتوپیای نا آرام درقلب آسیا باید اول به تعریف هویت واقوام ساکن در آن پرداخت ، ارزش های انسانی برای هر شهروند قایل شد و آنگاه دنبال یک وجهه مشترک دیگر رفت وملت شد.

به امید روزی که هر شهروند خود را در آیینه تاریخ ، سیاست ، فرهنگ ، اجتماع و بالاخره همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی این کشور بیابد که فقط با دادن حق ، احترام به آزادی و کرامت انسانی و عدالت امکان ملت شدن و تعریف هویت فردی و جمعی شهروندان این سرزمین را میسرخواهد ساخت.

۶ نظر:

یکی مثل مه گفت...

اینکه انگلیس سیاستهای مداخله جویانه اش را ترک نکرده و به شیوه های مختلف مانند ارسال نیروهاو یا پوشش خبری توسط شبکه های خبری خود قصد دخالت در امور کشورها را دارد، یک مسئله عادیست.
اما مسئله پایمالی حق بسیاری از شهروندان هوطنمان در افغانستان توسط پشتونها یک امو آشکار می باشد که امروزی های جوان این سرزمین نباید تاریخ و هویت اصلی خود را به فراموشی سپرده و با کلماتی خودفریبانه درپوشی بر تاریخ بگزارند.

ناشناس گفت...

انتظار عزیز سلام!

در قدم اول بسیار خوشحالم که با جناب شما معرفت حاصل کردم.

مطلب زیبای تان را تا که وقت یاری نمود مطالعه نموده، مهارت نویسنده گی را در قلم توانایت کاملآ حس کردم.

من نیز درین اواخر قرار است که دررابطه با هویت تحقیقاتی را آغاز کنم. چون نمی شود با ذهن خالی داخل میدان معنویت شد، بنآ شریک ساختن نظریات شما دوستان باعث کیفیت این تحقیق خواهد گردید.

اگر در قدم اول هویت تعریف ساده و بسیط گردد، و بعدآ ماهیت آن برای یک ملت تشریح شود، همچنان کدام اعمال می تواند در تقویه ی هویت نقش به سزایی داشته باشد و کدام اعمال در از بین بردن و نابود ساختن هویت نقش دارند و ..............؟؟؟

این تحقیق را می خواهم در چند ولایت کشور براه انداخته و نتیجه را با شما دوستان شریک سازم. اگر چه کار دشواریست اما، با همکاری شما عزیزان کوشش نهایی خواهم نمود.

زنده و سلامت باشی

هادی ناجی گفت...

Salam, very very nice, get it up thanxxx for pictures from Kenya.

شهرتاش گفت...

درود،
زیبا می نگارید.
نویسا باشید.

ناشناس گفت...

Politeness costs nothing and gains everything.


--------------
Warsaw University

ناشناس گفت...

The first step is as good as half over.

-----------------------------------