۱۱ اسفند ۱۳۸۹

آقای ربانی علیه 600 میلیون فیس بوکی اعلام جنگ کرد


"شکی نیست که اگر علما جای خود را بگذارند، مرجعیت و رهبریت خود را به دیگران بگذارند، گاهی اتفاق می افتد که به اصطلاح جوانان فیس بوک و اینترنت رهبری جامعه و تحولات را بدوش می گیرند."


شنیدم که آقای ربانی دیروز در محفلی به رهبران از جنس خودش هشدار داده است که هر چه خوبتر و زودتر حلقه انحصار منابع قدرت در افغانستان را تنگتر نمایند ورنه فیس بوکی ها ، انترنیتی ها و بلاگر های افغانی رهبری قدرت سیاسی را از آنان مثل دنیای عرب خواهند ربود.

آقای ربانی که زمانی رییس دولتی بود که بخشی زیادی از ویرانی های کشور را در کنار رفقایش نظاره میکرد وحال نیز بر کرسی کمیسیونی صلح بی مفهومی تکیه زده است که نه خود میداند با کی مصالحه میکند و نه کسانی که با ایشان قرارداد انجام چنین ماموریتی را بسته است.او بر هر کرسی که باشد و با هر نقابی که به چهره بزند، مردم به آسانی چهره او و رهبران از جنس وی را بخوبی می شناسند و نیک میدانند که دیگر سخنان وی که متاثر از اخوان المسلمین مصر است و امثالش از هر قوم نژادی که فقط شکم بزرگ میکنند و ثروت می اندوزند ، در جامعه در حال تغییر افغانستان خریداری ندارد.

چندی پیش دوستانی از بدخشان آمدند و صحبت کردیم و از بدخشان پرسیدم گفتند که تا هنوز حضرت ایشان قدرت بدخشان را در انحصار خویش دارد و هر کسی که قرار است آنجا تقرر حاصل نماید ، باید از فیلتر ایشان بگذرد. بدخشان هنوز ولسوالی هایی دارد که مردم باید ویزه تاجیکستان را بگیرند و از راه تاجیکستان دوباره داخل آن ولسوالی ها شوند و در بیشتر مناطق این مرکز که زادگاه حضرت ایشان است، با خر و اسپ و قاطر سفر کنند. ولی خود این منتقد فیس بوکی با لندکروز شیشه سیاه و محافظین بیشمار در سرک های خاک آلود کابل ساجق صلح میجود. هنوز در بعضی نقاط بدخشان اطفال از بی آبی و سوتغذیه رنج میبرند و حتی در بعضی نقاط مردم سبزیجات و میوه را درست نمی شناسند و یا نمی توانند استفاده کنند. هنوز مکاتب و بخش آموزش و صحت در وضعیت بدی بسر میبرند. مریضان که از بدخشان به کابل میایند، حتی پول معاینه داکتر را ندارند ولی حضرت ایشان هنوز علاقه فراوان رهبری قدرت را در بدخشان میراث نیاکان فامیل خودش میداند.

سخن اینجاست که سرعت انتقال پیام و آگاهی از طریق رسانه ای اجتماعی و فیس بوک و وبلاگ ها آنقدر سریع است که قبل از آنکه پیام آقای ربانی به گوش دیگر همجنسانش برسد، این موضوع از طریق فیس بوکی ها به همه میرسد و مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. فیس بوکی ها و بلاگر های بدخشانی شاید حتی هواخواهان ایشان در فضای مجازی دیگر نمی توانند در مقابل قدرت نظریات مردم و جوانان استدلال های خام و کور را تحویل افکار عمومی دهند.

باید آقای ربانی و همفکران وی که علاقمند انحصار قدرت در افغانستان اند ، بدانند که دیر یا زود از طریق همین کتاب چهره ، چهره های واقعی خود را در این آیینه های حد اقل 600 میلیون فیسبوکی سراسر دنیا خواهند دید. چه بخواهند و چه نخواهند ما فیس بوکی ها علاقمند افشای واقعیت های جامعه خود هستیم. اگر نتوانیم بکلی چهره های زشت را محو کنیم برای اصلاح زشتی ها این کتاب چهره ، فضای خوبی برای نمایاندن چهره های خوب و بد جامعه خویش خواهد بود.باید دید که آقای ربانی برنده میشود یا فیس بوکی ها و انترنیتی ها؟

۴ نظر:

ناشناس گفت...

آقای ربانی و امثال آن دیگر از صحنه پرت شده اند حتی در جامعه تاجیک !

اجمل آرین پور گفت...

جناب انتظار
ما هم به انتظار ادامه سفرنامه مغلستان هستیم
دو سال قبل زمانی که در چین بودم یک دوست مغلی داشتم بنام گم نام او در مورد شگفتی های مغلستان خیلی چیز ها گفت اما چون انگلیسی او هم بد ترا از من بود نتوانستم همه اش را بگیرم
لطفا بشتر بنویسید
اجمل آرین پور

ناشناس گفت...

شاید این هم شروعی برای تحت فشار قرار دادن و فیلترینگ افغانستان باشد و باید به این مساله جدی تر پرداخته شود
سلام استاد به وبلاگ من هم سر بزنید
gomshoda.wordpress.com
من شما را لینک میکنم اگر خواستید من را هم شما لینک کنید تشکر

عزیز نوری گفت...

سلام بر دوست خوبم جناب انتظار
شرط می بندم که ربانی بلد نیست آدرس فیس بوک را تایپ کند....
راستی عزرائلیات را در بلاگفا دوباره زنده کردم.