۱۸ تیر ۱۳۸۷

از معدن آهن حاجى گک سالانه ٣ ميليارد دالر بدست خواهد آمد

خبر اول :
پژواک ،١٧ سرطان

قراراست دولت ازطريق استخراج معدن آهن حاجى گک ولايت باميان، سالانه ٣ ملیارد دالرعايد نمايد.
این مطلب را انجنير محمد ابراهيم عادل وزير معادن درکنفرانس خبرى ١٧ سرطان در شهر بامیان ابراز داشت.
وی گفت که تا یکسال دیگر استخراج این معدن توسط شرکت های خصوصی به رقابت گذاشته شده وکار استخراج آن شروع خواهد شد
به گفتۀ عادل از طريق اين پروژه برای ٥٠هزار تن زمينۀ شغل ایجاد میگردد .
وزير معادن در مورد اينکه بااستخراج معدن آهن حاجی گک چه پیشرفت در روند بازسازى باميان رونما خواهد شد به آژانس خبرى پژواک گفت: ((بعد از اینکه آهن حاجی گک استخراج گردد بامیان یکی از شهر های مهم کشور وشهر های درجه یک به حساب خواهد آمد.))
وزير معادن در مصاحبه اختصاصى١٣ سرطان به آژانس خبرى پژواک از کشف معادن ذغال سنگ و آهن در ولسوالى يکاولنگ ولايت باميان نيز خبر داده وگفته بود که مساحت معدن جديد ذغال سنگ صد بر صد کيلو متر مربع تخمين زده ميشود و رگه هاى آن به سوى معدن ذغال سنگ درۀ صوف سمنگان امتداد يافته است.

وزير معادن ميگويد که معدن بزرگ آهن در منطقۀ سياه درۀ ولسوالى يکاولنگ نيز کشف شده و تا دوصد کيلو متر امتداد دارد.

به گفتۀ انجنير عادل، احتمال دارد که اين معدن جديد به تناسب معدن آهن حاجى گک بمراتب بزرگتر باشد.
گفته ميشود که معدن آهن حاجى گک باميان تا ٦٠ ميليارد تُن آهن دارد.
وزير معادن در کنفرانس خبرى امروزى، هدف از سفرش به ولایات ، باميان غور ودایکندی را بررسی معادن ، وضعیت مردم ووضعیت ادارات دولتی عنوان کرد.
وى در مورد معادن آهن به سطح کشور گفت افغانستان قادر است تا هزار سال آهن تولید کند
انجنيرعادل از موارد جدید از کشف معدن آهن در ولایت دایکندی منطقه اشترلی وولسوالی بهسود ولايت میدان وردک نيز یادآور شده گفت که صدها ميلیارد تن آهن درافغانستان وجود دارد وافغانستان از ناحیه آهن غنی می باشد.
خبر دوم :
پژواک ،١٣ سرطان

وزير معادن از کشف معادن ذغال سنگ و آهن در ولسوالى يکاولنگ ولايت باميان خبر داد .

انجنير محمد ابراهيم عادل وزير معادن در مصاحبه اختصاصى به آژانس خبرى پژواک گفت که آثار معدن بزرگ ذغال سنگ در منطقۀ مرغى ولسوالى يکاولنگ مشاهده شده است .

وى که در راس تيم کارشناسان داخلى و خارجى و به هدايت مقام رياست جمهورى به هدف تثبيت و بررسى معادن به برخى ولايات سفر نموده است، ميگويد که مساحت اين معدن جديد صد بر صدکيلو متر مربع تخمين زده ميشود و رگه هاى آن به سوى معدن ذغال سنگ درۀ صوف سمنگان امتداد يافته است.

دو معدن بزرگ ذغال سنگ دراشپشته وکليچ ولسوالى کهمرد باميان نيز وجود دارد که روزانه صد ها تن مصروف کار بوده و مقدار زياد ذغال از آنجا استخراج ميشود.

وزير معادن ميگويد که معدن بزرگ آهن در منطقۀ سياه درۀ ولسوالى يکاولنگ نيز کشف شده و تا دوصد کيلو متر امتداد دارد.

به گفتۀ انجنير عادل، احتمال دارد که اين معدن جديد به تناسب معدن آهن حاجى گک بمراتب بزرگتر باشد.

گفته ميشود که معدن آهن حاجى گک باميان تا ٦٠ ميليارد تُن آهن دارد.

وزير معادن که فعلاً مصروف بررسى معادن در ولايت غور است، اظهار داشت که در غور نيز آثار بسيار از سرب، آهن، مس و طلا ديده شده است .
موصوف علاوه کرد که تا حال محل خاص را بررسى نکرده اند، اما ميخواهند که در آينده اين مناطق بررسى وکارهاى مقدماتى آن آغاز گردد .

انجنير عادل ميگويد که درقدم نخست سفر خود( اوايل هفتۀ گذشته) از معادن مس و قلاديم منطقۀ سرخ پارساى ولايت پروان که سال قبل آثار آن مشاهده شده، نيز ديدن کرده است.

وزير معدن تصريح کرد که به زودى پلان تثبيت و انکشاف سيستماتيک اين معادن آغاز خواهد شد.

وى هدف سفر را تشخيص و تثبيت معادن جديد وکاريابى بيشتر به مردم و واگذارى معادن به سکتور خصوصى عنوان کرده ، گفت : (( از چهار سال قبل که پروسۀ خصوصى سازى را آغاز کرده ايم، بخش خصوصى سرمايه گذارى بيشتر ميکند و عوايد زياد به دولت واريز ميشود.))

موصوف خاطر نشان ساخت که تا حال ١٥٠ قرار داد با سکتور خصوصى در بخش معادن صورت گرفته است .

قرار معلومات وزير معادن، در سال ١٣٨٤ عوايد دولت از درک معادن (بخش سکتور خصوصى) ١\١ ميليارد افغانى ، در سال ١٣٨٥ به ٤\١ ميليارد و در سال ١٣٨٦ به ٧\١ ميليارد افغانى رسيده بود.

وزير معادن متذکر شد که پيش بينى ميشود که اين عوايد در سال جارى (١٣٨٧) به ٢ ميليارد افغانى برسد.

به گفته مسوولين وزارت معادن ، حدود سه صد معدن ذغال سنگ، آهن، طلا، مس لاجورد، لعل، ياقوت، مرجان ، و ... در کشور وجود دارد .

در سالهاى قبل مسوولين گفته بودند که با شروع جنگ ها درکشور معادن از کنترول دولت خارج گرديد و اکثريت آنها توسط قوماندانان محلى استخراج مى گرديد و اگر معادن زير نظر دولت قرار داشته باشند،دولت مى تواند سالانه ميليون ها دالر عوايد بدست بياورد .

۲ نظر:

ناشناس گفت...

هی برادر یونس جان آقای انتظار ده بار است که برایت نظر میدهم ولی میبینم که ثبت نمیشود. من نمیدانم مشکل چه است. نظر نوشتن در سیستم بلاگر چه مشکل است. اینبار هم حتی مطمئین نیستم. به هر حال جور و سلامت باشید. به امید موفقیت ومشتاق دیدار از نزدیک.
تقی بختیاری

ناشناس گفت...

Your article is great. Thanks for information. I'ts very useful. You have very nice blog.

------------------------------------------
Free Poker Money - Poker $50 bankroll