۰۲ مرداد ۱۳۸۷

هزاره ها مدنی ترین نژاد در افغانستان




دیروز اول اسد حضور میلیونی شهروندان هزاره از نقاط مختلف شهر به اعتراض از سکوت و بی کفایتی اداره کرزی در قبال تهاجم کوچی نما های مسلح و طالبان بر ولسوالی های بهسود و دایمیرداد هزارستان نشان داد که هزاره ها تا چه حد به زندگی مدنی در افغانستان باور دارند.

با وجود که کرزی و تیمش سعی داشتند تا با هر ترفندی مردم را از این حضور پرشکوه و تاریخی که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است ، منع نمایند. اما مردم با هوشیاری تمام با یک حرکت کاملا مدنی و صلح آمیز به دنیا نشان داد که هزاره ها در هر حالت میتوانند همچنان آگاهانه و دموکراتیک در مقابل نیرنگ های زمامداران مستبد ایستادگی کنند.

اعتصاب غذایی حاجی محمد محقق به عنوان یک رهبر" ملای" هزاره که سواد اکادمیک چندانی هم ندارد نشان داد که حتی یک ملای هزاره که چندان با تیوری های جدید جامعه مدنی و سیاست های مدنی آشنا نیست تا چه حد میتواند مدنی عمل کند. حضور گسترده و عظیم مردم از هر قشر در این گردهمایی نشان داد که تا چه اندازه تیم کرزی به سقوط نزدیک شده و جامعه جهانی و دفتر نمایندگی ملل متحد ( یوناما ) تا چه اندازه قومی و مصلحتی برخورد میکند. معلوم نیست که این سکوت و سطحی انگاشتن این قضیه چه نفعی برای جامعه جهانی دارد؟

نکته جالب پوشش خبری بعضی از رسانه های است که بیشتر پشتون ها در آن دست بالایی دارند. رادیو آزادی خیلی زود پس از این تظاهرات ، خیلی ساده تعبیر کرده گفت که صد ها تن حامیان محمد محقق نماینده مردم کابل بخاطر یک "منازعه بین دو قبیله" ساکن در بهسود و کوچیان دست به تظاهرات زدند. همچنین تلویزیون آشنا در برنامه خبری اش این مورد را نیز صد ها تن گزارش داده گفت که این یک منازعه حقوقی - عدلی بوده که فرمان ازطرف کرزی به تایید خلیلی نیز صادر شده است. این رسانه پشتونگرا سعی داشت با دعوت نعیم خان کوچی در بخش مصاحبه خبری خود این تظاهرات را بعد از صدور فرمان های دروغین کرزی خود سرانه جلوه دهد. اما هردو این رسانه به اضافه تلویزیون ملی و شمشاد و دیگر رسانه های خنثی متحد تیم کرزی غافل از این اند که هزاره امروز هزاره صد سال قبل نیست . هزاره ایست که کاتب ها ، میر یزدان بخش ها ، مزاری ها ، شفیع ها ، نصیر ها ، قنبر ها و هزاران قهرمان دیگر را در این راه قربان کرده است و هیچگاه با خود فروختگان و معامله گران و متجاوزین و ظالمان سر تسلیم فرو نخواهند آورد. این مردم با این حرکت مدنی شان به جامعه جهانی فهماندند که اگر جامعه مدنی ، حقوق بشر و دموکراسی واقعی مطرح است امروز هزاره ها بهترین جامعه ایست که میتوان در این آیینه متبلور شد. نکته ای که جامعه جهانی باید بخاطر بسپارد !!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

صبح امروز که آمدم دفتر، رئیس بخش ما که یک خانم امریکایی آسیایی الاصل است گفت: دیروز نیامده بودی مراسم سالگرد چطور گذشت؟ حیران شدم که مراسم کدام سالگرد را میگوید. برایش گفتم که مراسم سالگرد نبود از چند هفته بدین سود درهمین 60 مایلی کابل مردم کشته میشوند. زنان، مردان پیر،کودکان با دار و ندار نا چیز شان در آتش هجوم مردان مسلح کوچی ها میسوزند.
خانم دهنش باز ماند. باور نکرد. تا چند لینک خبر را برایش دادم. براستی چه سری درین امر نهفته است که جنایتی تا بدین حد هولناک چنین با توطئه سکوت موجه میشود.
قلمت بسیار روشن و صریح است و نگاهت نیز تازه و غیر کلیشه ای. آقای انتظار اگر به انگلیسی نوشته کنی حوزه نشر مطب به مراتب گسترده خواهد شد. و ما به این مهم دست خواهیم یافت که از دامنه سکوت جهت دار دیگران اندکی بکاهیم.
موفق و سر فراز و نویسا باشید.

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر